مفهوم تله مدیسین

|

|

در عصر حاضر اکثر علوم، وابستگی خود را به it احساس می کنند. علم پزشکی نیز از این قانون مستثنی نیست . این دو رشته کاملا از یکدیگر جدا هستند و باید به گونه ای آنها را به یکدیگر پیوند داد. مدیریت تکنولوژی به عنوان یک علم میان رشته ای نقش پیوند دهنده را ایفا می کند. در مقاله حاضر تلاش بر این است که ابتدا با ادبیات تله مدیسین و his آشنا شویم و سپس به کاربردها و مشکلات بر سر راه این دانش بپردازیم.درنهایت تحقیقی در راستای آسیب شناسی انتقال این دانش انجام گرفته است که امیدوارم گام مناسبی برای ادامه دهندگان راه باشد .در تعریف عبارت اختصاری his با دو تعبیر مواجه می شویم .برخی آنرا مخفف health information system می دانند که به معنای “سیستم اطلاعات سلامت ” است و برخی دیگر آن را hospital information system که به معنای” سیستم اطلاعات بیمارستانی ” است می دانند. حال اگر بخواهیم تعریفی جامع تر را در نظر بگیریم همان تعبیر اول پذیرفنتی است.تله مدیسین چیست ؟(tele medicine ) تله مدیسین در ادبیات موضوع به معنای “پزشکی از راه دور ” است و این کلمه در دهه 1970 میلادی توسط فردی به نام thomas bird معرفی شده است .تعاریف بسیاری از این کلمه مطرح است. طبق تعریف itu ، تله مدیسین عبارتست از ” عمل مراقبت پزشکی با استفاده از ارتباطات صوتی تصویری.این عمل مشتمل بر نگهداری، مراقبت، تشخیص، مشاوره و معالجه بوده ضمن اینکه در این مرحله توجه به انتقال داده های پزشکی و مسائل آموزشی نیز وجود دارد” – در نگاهی جامع|تر و کامل تر می توان گفت ” بطور عمومی تله|مدیسن به کاربرد فناوری های پزشکی و ارتباطی جهت تبادل هر گونه اطلاعات، اعم از داده ، صدا یا ارتباطات تصویری بین پزشک و بیمار یا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت های مجزای جغرافیایی و به منظور ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی ، بهداشتی درمانی ، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی اطلاق می شود” انواع سرویس های تله|مدیسین سرویس های تله|مدیسین به 3 گروه اطلاعات داده ای ، صوتی و تصویری تقسیم می شوند:الف اطلاعات و سرویس های صوتی : این دسته از از سرویس ها بر مبنای اطلاع|رسانی به وسیله خطوط تلفن مهیا می شود. کم هزینه ترین نوع سرویس اطلاع|رسانی پزشکی به وسیله تلفن است که در ایران هم تحت عنوان پزشک در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس به 2 گونه تقسیم بندی می|شود:گروه اول به صورت برون خط (off line) : به طور مثال صدای قلب بیمار برای پزشک ارسال و توسط دستگاه ضبط می شود ، تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و گاهی هم خروجی به صورت منحنی کشیده شده و نتیجه به بیمار اعلام می شود.گروه دوم به صورت بر خط (on line) : به طور مثال صدای بیمار از طریق خط تلفن مستقیم به پزشک می رسد و پزشک همان جا روی آن تصمیم گیری کرده و اعلام نتیجه می کند. اطلاعات و سرویس های تصویری از جمله این سرویس ها می توان به کنفرانس ویدئویی و انتقال تصاویر و دورآ پرتو نگاری اشاره کرد. این سرویس ها هزینه|بر هستند ولی کاربرد فراوانی دارند.گاهی اوقات با دستگاه های اسکنر این اطلاعات به پزشک معالج می رسد و گاهی هم بوسیله پرتونگاری دیجیتالی این اتفاق رخ|می دهد که بطور مستقیم تصاویر به صورت دیجیتالی تبدیل شده و انتقال می یابد . این روش امروزه در مراکز پرتونگاری رایج است.اطلاعات و سرویس های داده ای این نوع از اطلاعات به 3 گروه تقسیم می شوند:-1 دسترسی on-line به پایگاه های اطلاعاتی که باعث می شود پزشکان و کاربران دیگر به راحتی از آخرین وضعیت بیمار مطلع شده و سریع تجویز کرده و بلافاصله بازخورد دهند. -2 اینترنت است که برای به روز رسانی اطلاعات پزشکی به کار می رود و باعث می شود پزشکان از آخرین اخبار جهان پزشکی مطلع شده و یا حتی بوسیله اینترنت از گوشه ای به گوشه دیگر اطلاعات را رد و بدل کرده و مراقبت های پزشکی انجام دهند . -3 دورآسنجی است که به مفهوم مطالعه و نمایش عملکردهای فیزیولوژیک انسان یا حیوان از مراکز دور یا سیار است . اولین تجربه دورآسنجی توسط nasa انجام شده است که از وضعیت فیزیولوژیک فضانوردان خود مطلع بود .کاربردهای سرویس های تله مدیسین کاربردهای تله مدیسین بسیار گسترده و فراگیر است اما به 4 گروه کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :-1 مشاوره از راه دور(tele consulation):که به وسیله ابزار گوناگونی اتفاق می افتد مثل تلفن ، پست و یا کنفرانس ویدئویی . 2- آموزش از را دور (tele education) : در جهان امروز این موضوع به اثبات رسیده است که توسعه هر علمی نیازمند آموزش گروه های متخصص آن علم است. tele education در 3 حوزه مطرح می شود : – آموزش از راه دور – دسترسی به اطلاعات از راه دور – آموزش بهداشت از راه دور tele education دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه به دلیل کاهش رفت و آمد بیماران و متخصصان مخارج عمومی کاهش یافته و دیگر اینکه میزان اطمینان به مراکز بهداشتی درمانی افزایش و تبادل اطلاعات بین مراکز درمانی بهبود می یابد .-1 فوریت های پزشکی و کمک به آسیب دیدگان : به دلیل اینکه در مواقع ضروری و حساس حوادث طبیعی و غیر مترقبه ، دسترسی به فوریت های پزشکی دشوار است با وجود تله مدیسین می توان راه را کوتاه کرده و عملیات کمک را با سرعت بیشتری انجام داد .-2 جراحی از راه دور: جراحی از راه دور توسط روبات ها و سیستم های پزشکی پیشرفته انجام می شود ولی به دلیل هزینه بر بودن این روش هنوز در کشورهای در حال توسعه انتقال مناسب نیافته و محدود به کشورهای توسعه یافته شده است. 2 مشکل اساسی در جراحی از راه دور مطرح است: یکی عدم اطمینان لازم بیماران از روش های جراحی از راه دور است که باید با آموزش صحیح این مشکل حل شود و دیگری عدم لمس کردن پزشک به صورت مستقیم است که پیش بینی می شود به زودی کیفیت لمس کردن روبات ها بالا رفته و این مشکل برطرف شود. تله مدیسین دارای چه منافعی است تله مدیسین دارای منافع اجتماعی و اقتصادی فراوانی است که لزوم وجود این تکنولوژی را پررنگ می کند .کاهش هزینه ها، کاهش فرصت های انتظار، کاهش مسافرت ها، بهبود مشاوره ها و استفاده از نقطه نظرات ثانویه، خدمات اجتماعی و…از اهم مزایای این سیستم است. his اولین بار در سال 1960 مورد استفاده قرار گرفت . his اولیه بسیار ساده بود و بیشتر برای primary care مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان اطلاعات دیگری نیز به آن اضافه شد. his با ایجاد پیام های اخطار و یکسری یادآوری ها به پزشک در تشخیص بیماری کمک می کند زیرا علائم بسیاری از بیماری ها شبیه هم هستند و پزشک در هر لحظه فقط تعدادی از بیماری ها را به یاد می آورد و his به او کمک می کند که بهتر تشخیص دهد .همچنین در موارد خطیر که پزشک به تشخیص فوری نیاز دارد و فرصت تصمیم گیری اندک است his به پزشک یاری می دهد . توسط his می توان به صورت خودکار گزارشی از اطلاعات تشخیصی و درمانی بیمار تهیه کرد. همچنین his در کاهش هزینه ها موثر است زیرا با توجه به آن از کارهای تکراری و اضافی جلوگیری می شود. همچنین پزشک با استفاده از یک pc می تواند از منزل و یا هر مکان دیگری به اطلاعات تشخیصی درمانی بیمار دسترسی داشته باشد . his یک administration مناسب در اختیار بیمار قرار می دهد تا وقت ملاقات خود با پزشک را از منزل هماهنگ کند . از سوی دیگر مدیریت بیمار و پیگیری پیشینه بیمار بهتر انجام می شود. مراحل پیاده سازی his در بیمارستان از دیدگاه it پیاده سازی سیستم اطلاعات سلامت در بیمارستان مراحل گوناگونی دارد که بخش it باید 12 مرحله را طی کند:ایجاد یک شبکه مناسب، انتخاب بخشهای بیمارستانی که بتوانند استاندارد پذیر باشند مثل استاندارد hl7 و یا موارد دیگر. ایجاد interface مناسب برای ارتباط بین بخش های مختلف تشخیصی درمانی و همچنین بین شبکه ایجاد شده و ایجاد یک دیکشنری به منظور معنی کردن کدها از جمله مراحل مورد نظر است، همچنین ایجاد یک محیط مناسب برای work station مثل javaا ،افزودن اطلاعات پشتیبانی – تشخیصی- درمانی، افزودن اطلاعات pharmacologic از مراجع pharmocology . افزایش اطمینان بیشتر برای سیستم مثلا با گذاشتن passwordا ،ایجاد پایگاه داده و پروتکلی برای ارسال پیام به منابع مختلف اطلاعاتی .دیکشنری جهت ترجمه اطلاعات ارسال شده بین منابع .واسطه و مفسری برای دریافت پیام ، ریشه یابی و نتیجه گیری و تشخیص درست و در نهایت ارائه تصمیم صحیح و درست از دیگر مراحل مورد نظر برای پیاده سازی این سیستم است.

مقدمه
واژه تله‌مدیسین (telemedicine) از دو کلمه tele که یک لغت یونانی و به معنی «ارتباطات مسافت دور» است و کلمه مدیسین (medicine) به معنای درمان و طب، تشکیل شده است.
تلهمدیسین از نگاه فناوری اطلاعات، به معنی فراهمسازی سرویس‌های پزشکی از یک مسافت دور و از طریق شبکه‌هایی است که انتقال صدا، ویدیو و دادههای رایانه‌ای را پشتیبانی می‌کنند.

بخش اول·      تعریف پزشكی از راه دور استفاده از اطلاعات پزشکی از طریق تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به منظور مراقبت درمانی با هدف ارتقاء وضعیت سلامت بیمار.امروزه دیگر مرز مشخصی میان علوم وجود ندارد. تخصص های فراوانی در حد فاصل علوم جای گرفته اند كه سلامت الكترونیك و تله مدیسین ( پزشكی از راه دور ) از جمله آنهاست. در نگاه كلی نمی توان این علم را مختص علوم سلامت یا صرفا در حوزه فناوری اطلاعات دانست . واژه تله مدیسین، نخستین بار در سال 1920 بكار گرفته شد .این واژه برای توصیف جنبه های متنوعی از مراقبت های پزشكی از راه دور بكار می رود.انجمن تله مدیسین بریتانیا، تله مدیسین را چنین تعریف می كند : ارائه خدمات درمانی در جایی كه فاصله، فاكتور مهمی محسوب می شود ، توسط متخصصان حرفه ای با استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای تبادل اطلاعات صحیح در زمینه تشخیص، درمان و پیشگیری بیماریها و تحقیقات، با بهره گیری از جدیدترین دستاوردها در زمینه خدمات درمانی در راستای تامین هر چه بیشترسلامت افراد.تله مدیسین یا پزشكی از راه دور روش تازه ای در مراقبت های بهداشتی، تشخیصی و درمانی است كه با فرایندهای الكتر ونیكی و ارتباطی پشتیبانی می شود. واژه تله مدیسین یا سلامت الكترونیك حدود پانزده سال پیش در كنار واژه هایی همچون پست الكترونیك،
دولت الكترونیك و غیره به كار گرفته شد.

منظور از تله مدیسین استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در پزشكی است با این هدف كه بتوان خدمات پزشكی را از راه دور و بدون نیاز با ارتباط معمول و رودروی بیمار و پزشك ار ائه نمود . مهمترین كاربرد تله مدیسین در مشاوره های الكترونیكی ، آموزش،تهیه بانك های اطلاعاتی بیماران، هوش مصنوعی و پشتیبانی مدیریت سیستم های درمانی نیز كاربرد دارد . منظور از تله مدیسین یا پزشكی از راه دور انتقال اطلاعات از طریق سیگنال های الكتریكی و خودكار كردن خدمات بالینی و گرفتن مشاوره با كمك تجهیزاتپزشكی الكترونیكی است .بطور كلی منظور از تله مدیسین استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در پزشكی است با این هدف كه بتوان خدمات پزشكی را ازراه دور و بدون نیاز به ارتباط معمول و رودرروی بیمار و پزشك ار ائه كرد كه این امر مستلزم انتقال متن، تصویر، صوت، ویدئو و یاسیگنال های تبدیل شده الكتریكی است.سازمان ملل متحد از تله مدیسین برای پایش وضعیت سربازان حافظ صلح استفاده می كند هر چند سربازان پیش از اعزام، معاینه پزشكی می شوند، اما آنها باز هم در معرض بیماریهای بومی مناطق و یا حوادث هستند. زیر ساخت های ارتباط از راه دور، در مناطقهدف، توسعه یافته اند و در نتیجه، سربازان می توانند از طریق   ENT و آزمایشگاهی، اولتراسوند و یا تله كنفرانس ارتباط داشته باشند. محدوده خدمات شامل پزشكی، تشخیص های پزشكی و دندانپزشكی، نتایج ECGسپس برای تخصص های جراحی اعصاب، ارتوپدی، بیماریهای پوستی و دیگر بیماریها گسترش خواهد یافت.  ·      تاریخچة پزشكی از راه دوردر سال 1959 ، Cecil Whittson نخستین برنامة پزشكی از راه دور عملی را راه اندازی كرد. هدف این برنامه، مراقبت از بیماران روانی و آموزش پزشكی بود.  برای هدایت برنامة «گروه درمانی»  بیماران روانی از ایدة پزشكی از راه دور مطرح شده بود. همچنین این سیستم برای تعلیم دانشجویان پزشكی استفاده شده بود. با استفاده از ابزارهای ویدئویی اتاق های كلینیك و كلاس های درس به هم متصل شده بودند و ارتباط نزدیكی بین محیط آموزش و شرایط عملی درمان فراهم شده بود.در سال 1968 بیمارستان عمومی ماساچوست ارتباط ویدئویی میكروویو را بین بیمارستان و فرودگاه  Logan بوستون برقرار كرده بود تا مسافران در صورت لزوم امكان دسترسی سریع به پزشك را داشته باشند. حدود 1000 بیمار از این سیستم استفاده كردند.   در سال 1978 برای تامین پوشش پزشكی نواحی دورافتادة كوئیزلند در استرالیا یك شبكة ماهواره ای راه اندازی شد. پیش از ایجاد این شبكه، مشاوران پزشكی از طریق تلفن، رادیو یا خدمات پزشكی هلیكوپتری برای دسترسی به بیماران استفاده می كردند. هدف اصلی این پروژه ارتقاء میزان دسترسی به مراقبت های پزشكی در مناطق بومی بود.برای تحقق و کاربرد تلهمدیسین در سطح گسترده، می‌توان ابزارهای زیر را به کار گرفت:1. شبکه اینترنت، جهت آموزش و دسترسی به اطلاعات پزشکی و مشاوره.2. واقعیت مجازی با استفاده از شبیه‌سازها؛ به این ترتیب که افراد با کمک دستگاه‌های شبیهساز، به صورت آزمایشی، مهار‌‌ت‌ها و آموزش‌های لازم را جهت مواجهه با موقعیت‌های واقعی و حوادث غیرمترقبه، به دست می‌آورند؛ مانند: شبیهسازی فوریت‌های پزشکی در میدان‌های جنگ و یا هنگام وقوع زلزله، سیل، آتش سوزی.3. استفاده از ویدیو کنفرانس و انجام مشاوره‌های ویدیویی.4. استفاده از کامپیوترهای جیبی و PDAها، توسط امدادگران، پزشکان و سایر افراد، جهت ارسال اطلاعات لازم و گرفتن مشاوره‌های فوری از هر نقطه از جهان.5. استفاده از لباسهای هوشمند، جهت ارسال وضعیت شخص به تیم پزشکی؛ مانند ارسال وضعیت و موقعیت جغرافیایی سربازان و مجروحان جنگی به امدادگران·      اهداف تله مدیسین و سلامت الكترونیك :1. بهبود مراقیت از بیمار2. بهبود دسترسی و مراقبت پزشكی برای نواحی روستایی و نواحی محروم3. دسترسی بهتر به پزشكان برای مشاوره4. در دسترس قراردادن امكانات برای پزشكان جهت هدایت معاینات خودكار5. كاهش هزینه مراقبت های پزشكی6. ایجاد خدمات مراقبت پزشكی ( در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع )7. كاهش نقل و انتقال بیماران به مراكز درمانی8. ایجاد فضای مراقبت مدیریت شده در بیمارستان ها و مراكز درمانی9.روی كشتی، داخل هواپیما 10.مناطق جنگی11.زندان های دور·      مثال های كاربردی پزشكی از راه دوردر این بخش چند نمونة ساده از سیستم های كاربردی پزشكی از راه دور كه در عمل مورد استفاده قرار می گیرند ارائه شده است:پزشكی از راه دور برای درمان امراض پوستی (Teledermatology)   تشخیص بیماری های پوستی از طریق بررسی سوابق بیماری، معاینه و بیوپسی صورت       می گیرد.  در پزشكی از راه دور برای درمان بیماری های پوستی باید تصاویر رنگی با رزولوشن بالا از محل عارضه تهیه شود. بیوپسی را می توان از طریق پست به مركز تخصصی ارسال كرد. همچنین در مورد این نوع امراض تعامل زمان حقیقی بین متخصص و بیمار ضروری نیست. در یك مركز Teledermatology  از كاربران خواسته می شود كه با دوربین دیجیتال 608*832 پیكسلی و 24 بیت رنگی تصاویری از محل عارضة پوستی خود تهیه كنند. بررسی توسط 4 متخصص پوست انجام می شود. در یك مطالعة آماری  308 نفر كه 104 تای آنها بیوپسی هم داشته اند سوابق بیماری و تا 5 تصویر را فرستاده اند،  زمان متوسط بررسی توسط هر پزشك 6/22 ثانیه بوده است.تصویرگیری التراسوند از راه دور(Tele-ultrasound)    تصویرگیری التراسوند یك روش ایمن، بدون درد و بدون استفاده از تشعشع است كه سخت افزار آن هزینة نسبتاً پایینی هم دارد. اپراتور می تواند نحوة تصویر گیری با تجهیزات التراسوند را به سادگی بیاموزد ولی توانایی تفسیر تصاویر حاصل را ندارد و این كار باید توسط متخصص انجام شود. در كلینیك های محلی تصویرگیری التراسوند از نواحی مورد نظر انجام شده و تصاویر به صورت زمان حقیقی توسط پزشك متخصص مشاهده می شود.دستگاه التراسوند پرتابل آسیب شناسی از راه دور (Telepathology)پاتولوژیست ها برای اطلاع از نظر سایر متخصصین مربوطه اسلایدها در اختیار آنها قرار      می دهند. در برخی موارد مانند بررسی بیوپسی برخی قسمت های بدن لازم است كه نظرات متخصصین به سرعت تبادل شود و همفكری در كوتاه ترین زمان ممكن صورت گیرد. از سیستم پزشكی از راه دور برای برای تبادل تصاویر اسلایدها بین متخصصین پاتولوژی استفاده می شود. دوربین های دیجیتال به میكروسكوپ ها متصل شده و تصاویر با كیفیت بالا از اسلایدها تهیه  می شود. این تصاویر به مركز تخصصی دیگر ارسال می شوند. البته جزئیات بالینی دیگر مربوط به بیمار را می توان همراه آنها جهت اطلاع متخصصین دیگر فرستاد.با توجه به اینكه امكان حضور پزشكان متخصص مجرب در مكان های فوق الذكر دشوار است، به كار بردن روشی برای بهره مندی از تجربیات و دانش متخصصین در این محل ها لازم است. از طرفی در بسیاری موارد افراد به دلیل مشغله ها یا سایر علل معمولاً پس از چند روز یا چند هفته پس از بروز علائم بیماری به پزشك مراجعه می كنند در نتیجه ممكن است بیماری پیشرفته تر شده و درمان آن سخت تر شود. پس اگر به هر صورت خدمات پزشكی سهل تر در اختیار افراد قرار گیرد می تواند در اجتناب از بروز این معضل موثر باشد. با توجه به این نكات پزشكی از راه دور می تواند كمك مهمی به گسترش بهداشت و سلامت عمومی كند. البته  باید توجه داشت كه تجهیزات مربوط به سیستم پزشكی از راه دور گران بوده و در برخی موارد استفاده از آن مقرون به صرفه نیست. البته پیشرفت های بیشتر در تكنولوژی باعث ارزان تر و متداول تر شدن دسترسی به امكانات پزشكی از راه دور خواهد شد. وقتی پزشك معالج شما از طریق ارسال یك e-mail ساده در مورد وضعیت بیماری شما با یكی از همكارانش در قاره ای دیگر مشورت می كند، در واقع بخشی از یك سیستم تله مدیسین را بكار برده است. رشد تقاضا برای جراحی های پیچیده و با حداقل آسیب، شاخه جدیدی از تحقیقات را بر ای استفاده از فناوری اطلاعات بر مبنای كامپیوتر به عنوان یك پل ارتباطی بین ابزارهای مورد استفاده توسط جراح و دستگاههای عمل كننده ایجاد كرده است . استفاده از كامپیوترها همراه با وسایل كمك جراحی پیشرفته، روند جراحی را در اطاق های عمل قرن بیست و یكم با تغییرات اساسی روبرو ساخته است سیستم های جراحی كامپیوتری یكپارچه ( CIS )  امكان انجام عمل های جراحی با دقت بیشتر و آسیب كمتر نسبت به عمل های معمولی را فراهم آورده و در عین حال همه اطلاعات مناسب از وضعیت بیمار را به طور هوشمندانه و منطقی، پیگیری و ثبت می كند . این اطلاعات همراه با پیگیری منطقی خروجی بیمار، امكان تخمین كمی خروجی بیمار و پیشرفت درمان را میسر می كند . این كمیت را می توان با ” مدیریت كیفیت جامع ” در ساخت و تولید مشابه دانست. تاكید اصلی بر استفاده از ربات كمك جراح در جراحی، افزایش قا بلیت های جراح و بازده جراحی است . این گونه سیستم ها كه در واقع به صورت ماستر اسلیو وتحت فرمان و كنترل خود جراح عمل می كنند، امروزه تحت عنوان تله سرجری یا جراحی با قرار گرفتن دركنسول جراحی و با استفاده از ابزار فرمان دهنده به ربات و با نگاه در محیط مجازی فرآیند عمل جراحی را به ربات فرمان داده و ربات این اعمال را در محل بدن بیمار و در محیط واقعی با ویژگی هایی از قبیل دقت و عدم لرزش و خستگی اجرا می كند.·      ارتباطات در سیستم پزشكی از راه دورارتباط بین طرفین درگیر در پزشكی از راه دور كه عمدتاً پزشك و بیمار هستند به دو صورت كلی انجام می شود:1.ارتباط همزمان : شامل مكالمة مستقیم از طریق تلفن، ویدئو كنفرانس یا صفحة وب است. در طی این نوع ارتباط بیمار باید در همان لحظه به موضوعات مطرح شده توجه كامل داشته باشد.  2.ارتباط غیرهمزمان: از طریق نامة الكتریكی و مانند آن صورت می گیرد. در این حالت امكان استفادة موثرتر و منعطف تر از زمان متخصص فراهم می شود.با توجه به مطالب فوق پزشكی از راه دور با توجه به نوع ارتباط به چندین روش انجام می شود:1.ارتباط ویدئویی زمان حقیقی2.ذخیره و ارسال3.مراقبت بهداشتی و مونیتورینگ خانگی   متدوال ترین روش پزشكی از راه دور از طریق ارتباط زمان حقیقی ویدئویی است كه  با به  كار بردن تجهیزات ویدئو كنفرانس و ملحقات تصویربرداری مخصوص مانند Endoscope و ملحقات صوتی مانند گوشی پزشكی الكتریكی و خطوط انتقال با ظرفیت مناسب صورت می گیرد.در روش «ذخیره و ارسال» خلاصة موضوع به صورت متنی نوشته می شود مثلاً در قالب پست الكترونیكی. تصویر یا در صورت لزوم فیلم با دوربین عكس برداری یا فیلم برداری دیجیتال گرفته می شود. مورد با پست الكترونیك به مركز بهداشتی ارسال می شود. متخصص مربوطه در مركز موضوع را بررسی می كند و جواب لازم را به بیمار یا اطرافیان او ارائه می كند.  افزایش بیماری های مزمن از یك طرف و تمایل به كاهش طول مدت بستری در بیمارستان و هزینه های گزاف آن از سوی دیگر تمایل به مراقبت خانگی از بیماران را افزایش داده است. از دید پزشكی راه دور امكان ارتباط سریع بین بیمارستان و خانه ای كه بیمار در آن بستری و تحت مراقبت است وجود دارد. از امكانات اینترنت و وب می توان برای این منظور استفاده كرد. علاوه بر این باید در نظر داشت كه با پیشرفت تكنولوژی تجهیزات پرتابل اندازه گیری الكترونیكی میزان فشار خون، گلوكز خون، نرخ تنفس و سیگنال های حیاتی در دسترس عموم است. این موضوع نیز می تواند به مراقبت بهداشتی از طریق سیستم های پزشكی از راه دور كمك كند.    پزشكی از راه دور برای مونیتورینگ خانگی پارامترهای حیاتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب كه  پارامترهای حیاتی فرد در خانه توسط دستگاه های اندازه گیری ثبت شده و به مراكز بالینی تخصصی ارسال می شود. مونیتورینگ آریتمی های قلبی، مونیتورینگ گلوكز خون بیماران دیابتی برای كنترل قند خون آنها، مونیتورینگ وزن در رژیم های لاغری،  كنترل آسم با استفاده از Peak Flow Meter متصل به كامپیوتر شخصی نمونه های متداول مونیتورینگ پارامترهای فیزیولوژیكی از طریق سیستم پزشكی از راه دور می باشند.سیستم پزشكی از راه دور امكان مراقبت خانگی از بیماران دچار نارسایی قلبی را فراهم       می سازد. مونیتورینگ پیوستة وضعیت بیماران دچار نارسایی قلبی طول زندگی آنها را افزایش می دهد. از برنامه های تحت وب برای مرتبط كردن بیماران در منزل و پزشك یا پرستار در مراكز تخصصی كلینیكی استفاده می شود. به این منظور وزن، فشار خون، علائم و سیگنال های حیاتی مونیتور می شوند.   در پزشكی از راه دور هم بین پزشك متخصص و بیمار یا اطرافیان او تعامل دو طرفه وجود دارد. فرایند ارتباط دوجانبه شامل گرفتن دادة بیمار، انتقال داده و ارائه جواب مساله به بیمار تعامل نامیده می شود.با توجه به این موضوع مولفه های اصلی مورد نیاز  سیستم پزشكی از راه دور به ترتیب زیرند:1.وسیله ای برای گرفتن اطلاعات2.وسیله ای برای انتقال اطلاعات3.وسیله ای برای نمایش اطلاعاتقرار گرفتن این ابزارها به دنبال هم و عملكرد صحیح آنها سخت افزار لازم برای  سیستم پزشكی از راه دور را تعیین می كند. 

 پیشینه استفاده از فنآوری ارتباطات در فرایند درمان، به اواسط قرن هجدهم باز می گردد.نخستین سازمان: ناساآنها نیاز داشتند كه وضعیت سلامت فضانوردان خودرا در موقعیت های مختلف كنترل نمایند. ·      انواع خدمات Tele Medicineü مشاوره از راه دورü آموزش الكترونیكیü پایش از راه دورü جراحی از راه دورü رادیولوژی از راه دورü پاتولوژی از راه دورü درماتولوژی از راه دورü كاردیولوژی از راه دورü مراقبتهای خانگی ازراه دورü جراحی از راه دور      ·      مشاوره از راه دورسادگی و گستردگی كاربرد امکان استفاده از تمام امكانات ارتباطی : تلفن، فاكس، پست الكترونیكی، گفتگوی اینترنتی، صفحه پیغام و…  نکته : قابلیت دسترسی هم به اطلا عات مفید وهم اطلاعات غلط و نادرست ، پزشكان قلابی و سایت های فاقد اعتبار پزشكی  وجود دارد.
پست الكترونيك ، دولت الكترونيك و … همه واژه‌هايي تازه اما كمابيش آشنا هستند ٬  ولي سلامت الكترونيك هنوز عبارتي ناشناخته است. سلامت الكترونيك ، روش تازه ای در مراقبت های بهداشتی ، تشخیصی و درمانی است که با فرایندهای الکترونیکی و ارتباطی پشتیبانی می شود . .
 هدف این ساز و کار جدید ٬ دسترسی آسان جامعه به مراقبت های بهداشتی درمانی ، بالابردن کیفیت خدمات و بهینه سازی شبکه های بهداشتی و اقتصاد آن است  . از آنجا که دسترسی سریع به مراقبتهای پزشکی از حقوق اساسی همه مردم است می توان با بهره جویی از فناوری مخابراتی و اطلاعاتی ٬ دسترسی یکسانی را به خدمات بهداشتی درمانی برای همه افراد جامعه فراهم ساخت.
 کاربرد اساسی دیگر این روند ، کمک به پیشگیری و کنترل بیماری های واگیردار، راهنمایی منابع انسانی متخصص در درمان و تسریع در فرایند ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی است  .
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال گذشته اقدام به برگزاری نخستین همایش بین المللی تله مدیسین و سلامت الکترونیک کرد ؛ در این همایش تله مدیسین و سلامت الکترونیک ، تله مدیسین و درمان ، تله مدیسین و تشخیص ، تله مدیسین و سیستم های اطلاعات و تله مدیسین و چالش های حقوقی و اخلاقی ، مورد بررسی قرار گرفت .
به منظور اشنایی دست اندر کاران بیمارستانی و گشایش باب و رواج این نوع از تکنولوژی درمانی از یک طرف  ٬ و منظور نمودن مبانی فیزیکی و الزامات زیربنایی موردنیاز  این گونه روش ها در طراحی و احداث بیمارستانها و مراکز در مانی از طرف دیگر ٬ خلاصه ای از مطالب ارایه شده در این همایش را بشرح ذیل ٬ در دسترس شما قرار میدهیم . لطفا جهت مطالعهء  باقی خبر  ٬  بر روی کلمه    ادامهء متن   در زیر خبر کلیک فرمائید : 

سلامت الکترنيک و پزشکی از راه دور  ٬  روش تازه ای در مراقبت های بهداشتی، تشخیصی و درمانی
سلامت الکترونیک
پست الكترونيك، دولت الكترونيك و… همه واژه‌هايي تازه اما كمابيش آشنا هستند ولي سلامت الكترونيك هنوز عبارتي ناشناخته است. سلامت الكترونيك، روش تازه ای در مراقبت های بهداشتی، تشخیصی و درمانی است که با فرایندهای الکترونیکی و ارتباطی پشتیبانی می شود . . هدف این سازوکار جدید دسترسی آسان جامعه به مراقبت های بهداشتی درمانی، بالابردن کیفیت خدمات و بهینه سازی شبکه های بهداشتی و اقتصاد آن است .
از آنجا که دسترسی سریع به مراقبتهای پزشکی از حقوق اساسی همه مردم است می توان با بهره جویی از فناوری مخابراتی و اطلاعاتی دسترسی یکسانی را به خدمان بهداشتی درمانی برای همه افراد جامعه فراهم ساخت. کاربرد اساسی دیگر این روند، کمک به پیشگیری و کنترل بیماری های واگیردار، راهنمایی منابع انسانی متخصص در درمان و تسریع در فرایند ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی است
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اقدام به برگزاری نخستین همایش بین المللی تله مدیسین و سلامت الکترونیک کرد ؛ در این همایش تله مدیسین و سلامت الکترونیک، تله مدیسین و درمان، تله مدیسین و تشخیص، تله مدیسین و سیستم های اطلاعات و تله مدیسین و چالش های حقوقی و اخلاقی، مورد بررسی قرار گرفت.
تله مدیسین و سلامت الکترونیک
استفاده از فن‌آوري‌هاي ارتباط از راه دور جهت ايجاد، ارتقاء، يا تسريع خدمات سلامت را Telemedicine می گويند كه به‌وسيله بانك‌هاي اطلاعاتي، مرتبط ساختن مراكز درماني و تيم درمان يا انتقال اطلاعات تشخيصي محقق مي‌شود .
پیرامون منشا تله مدیسین نظرات گوناگونی وجود دارد. شاید شروع تله مدیسین در سال 1920 باشد که از طریق علائم مورس بین بیمارستان ها و کشتی ها، توصیه های پزشکی رد و بدل می شد. برخی هم معتقدند که سرویسهای تله مدیسین پیش از اختراع تلویزیون وجود نداشته است و علت این امر اینست که در ابتدا تمرکز این فعالیت ها بر تشخیص و پیش بینی های فیزیکی امراض بود وتشخیص های فیزیکی معمولا نیازمند اطلاعات دیداری هستند .
پزشكي از راه دور يا تله مديســين در حقيقت يك مفهوم عـــام است كه براي توصيف جنبه هاي متنوعي از مراقبت هاي پزشكي از راه دور بكار مي رود . پزشكي از راه دور مهارتي است كه از ابزارهاي چند رسانه اي بهره مي برد و با استفاده از تعداد زيادي فنآوري روز ، نوعي استقلال از زمان و مكان در زمينه خدمات پزشكي بوجود مي آورد که بالطبع استفاده از اين ابزارها نيازمند مجموعه متفاوت و پرهزينه اي از زيرساخت هاي ارتباطي خواهد بود . تله مديسين در جهت آموزش، تهيه بانك هاي اطلاعاتي بيماران، هوش مصنوعي و پشتيباني مديريت سيستم هاي درماني نيز كاربرد دارد. اما آسان ترين كاربرد آن مشاوره الكترونيكي است كه به سادگي ميسر مي شود .
 این تکنولوژی بیش از اینکه برای کشورهای برخوردار مفید باشد می تواند در کشورهای ضعیف تر کاربرد داشته باشد. در کشوری چون ایران که شبکه حمل و نقل کمتر توسعه یافته است و به دلیل وجود پراکندگی جمعیت در برخی نقاط از جمله مناطق کوهستانی و سخت گذر، و افزایش جمعیت سالخورده و یکسان سازی مراقبت های پزشکی دشوار است، تله مدیسین می تواند به تشخیص بهتر و سریعتر بیماری بیماران و گرفتن تصمیمات و صحیح تر در مورد درمان آنان، کاهش اتلاف وقت که در بعضی از بیماری های حیاتی است و کم کردن هزینه ها کمک کند.
پرونده الكترونيك بيمار
سلامت الکترونیک بر انتقال الکترونیکی اطلاعات بیماران در قالب پرونده الکترونیک استوار است و موفقیت در اجرای HER راه را برای سلامت الکترونیک هموار می کند  . دسترسي تيم درماني به داده‌هاي بيمار در هر كجا، تحليل درست و دقيق شركت‌هاي بيمه، ايجاد روندهاي خودكار جهت اعلام حساسيت‌ها و تداخلات دارويي، يادداشت‌هاي باليني، نسخه‌هاي الكترونيك، برنامه‌ريزي و ارسال درخواست به آزمايشگاه و دريافت نتايج از مواردی است که با اجرایی شدن پرونده الکترونیک بیماران امکان پذیر می شود.اما تغییر از پرونده های کاغذی به سمت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت بر اساس سطوح مختلف و پیچیده صورت می گیرد. تعریف HER در درون سازمان، تعیین انتظارات مناسب از HER ، انتخاب آگاهانه و عاقلانه تکنولوژی و شرکای تکنولوژِی، پذیرش و مدیریت تغییر فرایندها و برنامه ریزی دقیق مراحل تبدیل و انتقال از فرایندهای دستی به فرایندهای الکترونیک، پنج گام مهمی هستند که سازمانهای مراقبت بهداشتی باید در راستای اجرای موفق پرونده الکترونیک سلامت به کار گیرند.
تله مدیسین و درمان
تيم‌هاي مجازي پزشكي شامل متخصصاني مي‌شود كه به صورت مشترك بر روي بيماران با كمك وسايل ارتباطي ديجيتال، فرآيند تشخيص و درمان انجام مي‌دهند. اين متخصصان ممكن از نظر جغرافيايي، فرسنگ‌ها باهم فاصله داشته باشند كه با دادن كنترل ابزارهاي طراحي رباتيك به پزشكان انجام مي‌شود. رشد بي وقفه تكنولوژي و دسترسي همگاني به سيستم هاي ارتباطي و كامپيوتري، افق هاي جديدي را در علم پزشكي گشوده است که غير ممكن ها را ممكن مي سازد
. براي اولين بار عمل جراحي از راه دور با كمك ربات بر روي يك زن شصت و هشت   ساله انجام گرفت در اين عمل جراحي حدود هفت هزار كيلومتر بين تيم جراحي در نيويورك و بيمار بستري شده در بيمارستاني در شرق فرانسه فاصله وجود داشت. پزشك مستقر در نيويورك وسايل جراحي نهاده شده دراتاق عمل توسط ربات را کنترل مي‌كرد و اين عمل با استفاده از سيستم جراحي رباتيك به مدت پنجاه و چهار دقيقه به طول انجاميد در اين عمل بيمار بعد از يك هفته فعاليت عادي خود را از سر گرفت. با وجود اينكه جراحي از راه دور فوايد زيادي دارد مشكلاتي را نيز به دنبال دارد از جمله اينكه هر چه فاصله بين پزشك و بيمار زياد شود سرعت ارتباط با تجهيزات و مانيتورها كمتر مي‌شود و در چنين شرايطي ممكن است پزشكان درگير يك تاخير بيست و پنج ثانيه‌اي روي مانيتورها شوند كه همين ثانيه‌هاي اندك در شرايطي خاص براي بيمار حكم مرگ يا زندگي را خواهد داشت. همچنین موانع مهمی برای کار کردن این روش وجود دارد.این موانع شامل فاصله میان نیازهای بهداشتی وتکنولوژی ،مقاومت بیمار ،مقاومت درمانگر،محرمانه بودن وامنیت اطلاعات وسیستم مدیریت خدمات بهداشتی است.
تله مدیسین و چالش های حقوقی و اخلاقی
با فراگیر شدن پزشکی از راه دور سوالات زیادی درباره مسایل اخلاقی و حقوقی در این روش مطرح می شود که باید به آن پاسخ داد.
تله مدیسین نیاز به دسترسی پیشرفته به اطلاعات بالینی بیمار دارد و باید حمایت از مصونیت بیمار و محرمانه بودن اطلاعات وی در نظر گرفته شود. همچنین مسولیت خطاهای پزشکی ازدیگر ابهامات است چون ممکن است پزشک در آن کشور نباشد، تعهدات پزشکی نیز تعریف واضحی در این ساختار ندارد. مطمئنا به کارگیری این تکنولوژی نو که ساختار سنتی درمان را متحول می کند نیازمند تدوین مقررات اخلاقی و تعهدات پزشکی جدیدی است
نزديك به دو دهه مي‌باشد كه واژه فناوري اطلاعات و ارتباطات جايگاه خود را به عنوان يك پديده نو ظهور و نياز جامعه، در جهان نوين پيدا كرده است. و پيش بيني مي‌گردد كه تا چند سال آينده اكثريت غريب به اتفاق امور روزمره جوامع از جمله مقوله سلامت و ضدسلامت به طور مستقيم و غير مستقيم تحت تاثير اين پديده قرار گرفته و با نظارت و هماهنگي آن انجام گردد و انتظار مي‌رود كه روند تكاملي اين پديده با سرعتي سرسام‌آور به گسترش و تعميم خود ادامه داده به طور كه از هم اكنون در ساختارهاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و بهداشتي دولت‌ها و مردم تاثير گذاشته و آن را از بنيان‌هاي سنتي به سمت و سوي مديريت نوين ارتباط الكترونيكي راهبر دهكده جهاني سوق مي‌دهد. اين روند اگر تجربه زيادي را از گذشته به همراه ندارد ولي به سوژه‌اي تبديل شده كه نسل جوان آن را باور داشته و پذيرفته است. شهر الكترونيك نيز بر اساس اصول و مباني پايه فناوري اطلاعات و ارتباطات شكل گرفته به عنوان يكي از كاربردهاي اين فناوري در حال توسعه مطرح شده است. توسعه فناوري اطلاعات در گذشته فقط محدود به محيط‌هاي علمي و پژوهشي بود. ولي در ابتداي هزاره سوم جايگاه خود را در زندگي اجتماعي تثبيت كرده و در مواردي مانند دولت الكترونيك، آموزش الكترونيك و سلامت الكترونيك، به تدريج هويت خود را پيدا كرد و اين روند در نحوه اداره و حكومت كشورها نيز به عنوان يك نقش كليدي و سرنوشت‌ساز مطرح گرديد. به طوري كه از آن به عنوان يكي از معيارهاي اصلي عملكرد يك دولت ياد مي‌شود و هم اكنون دسترسي به خدمات الكترونيك براي مردم يك حق محسوب مي‌گردد. البته دسترسي به فن‌آوري الكترونيك براي مردم بخصوص در نقاط دور افتاده، محقق نمي‌گردد مگر با پيشرفت و استفاده مناسب از فناوري مخابراتي و اطلاعاتي كه به كمك آن همگان از دسترسي يكسان به خدمات الكترونيك بويژه در حوزه سلامت برخوردار مي‌گردند. در اين مقاله ضمن بررسي منابع ارتباطي الكترونيك موجود، زمينه عملكرد آن در حوزه سلامت به ويژه موضوع دخانيات، با نگرشي متفاوت به پديده سلامت الكترونيك و نحوه دسترسي و بهينه‌سازي آن مي‌پردازد. مباحث اين مقاله ما را در گذار از اين تحول تاريخي ياري مي‌دهد. زيرا يك شهر الكترونيك تنها مكاني فيزيكي براي كار و استراحت و تفريح نمي‌باشد بلكه شخصيت و هويتي پوياست كه بر محيط اطراف خود تاثير مي‌گذارد و بالطبع از آن متاثر مي‌گردد. شهر الكترونيك سلامت محور آرماني آن‌چه در اين شهر از درجه اهميت بيشتري برخوردار است. ارتباطت تعريف و تثبيت شده با محوريت حفظ بهداشت و سلامت جامعه مي‌باشد. بر اين اساس شهري داراي درجه پيشرفت بالاتر است. كه در آن شهروندان بهتر اطلاع‌رساني شده و قادر به مشاوره و دريافت بهتر خدمات بهداشتي و درماني باشند و فقط تعداد داروخانه‌ها و پزشكان و بيمارستان‌ها نيست كه ملاك برتري در حوزه سلامت است بلكه تعاملات دو سويه ميان دولت الكترونيك و شهروندان در حوزه بهداشت و درمان است كه درجه كيفيت سلامت شهر را مشخص مي‌كند. موضوعي كه در شهرهاي سنتي كمتر به آن توجه شده و حتي به جرات مي‌توان گفت ك شيوه تعاملات شهرهاي الكترونيك فعلي نيز در وادي بهداشت و درمان در هاله‌اي از ابهام و سوال قرار دارد. زيرا در اين شهرها نيز اكثريت قريب به اتفاق ارتباطات دولت و مردم در ارائه خدمات متداولي چون شهرداري و مخابرات و … رقم مي‌خورد و كمتر توجهي به آموزش و اطلاع‌رساني دانش و سلامت محور شده است. به عبارت ديگر هيچ روند هوشمندي در زمينه اطلاع‌رساني آسان و فراگير و در دسترس در حوزه بهداشت و درمان و موارد بر هم زننده تعادل سلامت در جامعه مانند موضوع دخانيات به طور جدي مطرح و در چهار چوب فناوري اطلاعات جايگزين نشده است. به اين ترتيب هر چند ما در حركت به سوي شهر الكترونيك مراحل اوليه را در حال پيمايش هستيم و از پيدايش و ايجاد سند راهبردي و ارتقاي پاي به تعامل نهاده و به يك پارچگي نزديك مي‌شويم ولي اين روند در حوزه سلامت بسيار ضعيف عمل شده و در مواردي مورد غفلت كامل نيز قرار گرفته است. شهروند شهر الكترونيك روش‌هاي مختلفي را براي تبليغات و آموزش در حوزه سلامت پيش رو دارد. ولي بسياري از محدوديت‌هاي ديگر روش‌ها‌ مانند وقت‌گير بودن، محدوديت مكاني و زماني و پرهزينه بودن باعث شده تا شهروند سلامت مور شهر الكترونيك، محيط‌هاي مجازي را به عنوان يكي از راه‌هاي جذاب و معتبر همواره مورد توجه و دقت قرار دهد. به طوري كه اگر در ابتدا فضاهاي مجازي اسبابي براي سرگرمي و بازي مي‌نموده است اكنون اين دست‌آورد فناوري اطلاعات و ارتباطات در خدمت كامل ارتقاي سلامت شهروندان در آمده و در اين ميان آموزش و تبليغات در جايگاه ويژه‌اي خود‌نمايي مي‌كند. سلامت الكترونيك مقوله‌اي فراتر از توسعه فناوري اين پديده ب عبارتي محل برخورد اطلاع‌رساني پزشكي- سلامت عمومي و تجارت و آموزش و تبليغات اطلاق مي‌گردد كه نتيجه آن در برگيري يك بسته سلامت محور در شهر الكترونيك است. لذا عوامل گوناگون در عملكرد بهينه آن موثر است ك به ذكر آن مي‌پردازيم: 1. تقويت ارتباطات ارائه دهندگان خدمات و مشاركت آنها از طريق فناوري اطلاعاتي مرتبط به سلامت با پيش‌گيري از مداخلات درماني دوباره كاري و تشخيص‌هاي غير ضروري، به كاهش هزينه‌ها و افزايش كارايي مي‌انجامد. 2. بالا بردن اطلاعات پزشكي بيماران و گيرندگان خدمات در پيش‌گيري و درمان سريع‌تر موثر است. 3. ارتباط تعاملي مردم به عنوان دريافت كنندگان خدمات و مسئولين بهداشتي و پزشكان به عنوان ارائه دهندگان خدمات در نظام سلامت باعث ايجاد يك نوع مشاركت فعال در اين دوره و در نتيجه يك تصميم مشترك تعاملي و اجرايي مشترك مي‌گردد. 4. ارائه خدمات الكترونيكي و امكان استفاده از خدمات گيرندگان از ارائه دهندگان مختلف خدمات باعث ايجاد حس رقابت جهت افزايش كيفيت خدمات و مراقبت‌ها مي‌گردد و حتي اين فناوري اجازه مي‌دهد تا فرد خدمت گيرنده، خدمات مرتبط با سلامت (ساده و پيچيده) را از ارائه دهندگان جهاني آن بدون در نظر گرفتن مرزهاي جغرافيايي دريافت كند. 5. آموزش و تربيت و بازآموزي ارائه دهندگان خدمات از طريق منابع بر خط (آن‌لاين) باعث به روز بودن و سهولت در آموزش مداوم پزشكي به عنوان عاملي براي افزايش كيفيت خدمات مي‌گردد. 6. فناوري اطلاعات مي‌تواند خود عاملي براي تعامل ارائه دهندگان خدمات موسسات سلامت محور با هم و روشي براي امكان تبادل اطلاعات و ارتباط موثر بين آنها گردد. 7. سلامت الكترونيك بايد آسان، سرگرم كننده و مهيج و جذاب باشد. و بطور دائم در دسترس باشد. شهر الكترونيك سلامت محور و اهداف آن شهر الكترونيك سلامت محور همواره يكي از آرمان‌هاي مديران با گرايش بهداشتي در دولت‌ها بوده است و هدف آن ارائه اطلاعات و خدمات شهري سلامت محور كليه شهروندان به عدالت است. چرا كه برخط و شبانه‌روزي بودن اين فناوري باعث مي‌گردد كه كليه شهروندان بتوانند در همان لحظه نياز، به اطلاعات دسترسي پيدا كنند. يعني در زماني كه آموزش و تاثير كلام در حداكثر جايگاه خود قرار دارد. براي مثال در يك فرد مبتلا به سيگار در يك زمان نياز به تمهيدات براي ترك دخانيات حس مي‌گردد و بهترين زمان براي افزايش تاثير اطلاعات در او شايد چند ساعت هم نباشد. لذا فرد و اطرا‌فيانش با چند جمله تاثير گذار و كليدي و اطلاع‌گيري از يك‌سري عوارض خطرناك و تكان دهنده دخانيات به انگيزه و آگاهي رسيده و بدون نياز به فشار مضاعف خود را براي يك ترك موفق آماده مي‌كنند. اين در حالي‌ست كه كارشناسان هوشمند شركت‌هاي توليد كننده محصولات دخاني نيز بسيار زيركانه در حال بررسي راه‌هاي جديد و القاي نياز به دخانيات و محصولات رنگارنگ و متفرقه آن مانند سيگار الكترونيك و توتون جويدني و انواع فيلترهاي معجزه‌آساي الكترونيك ادعا شده است به شهروندان از طريق رسانه الكترونيك هستند و ان را از طريق امكاناتي كه فناوري اطلاعات در اختيار آنان گذاشته پخش مي‌نمايد و اين رقابتي است ميان آنان و مروجان سلامت در جامعه و بديهي است كه گروهي موفق‌تر است كه بتوانند در اين رقابت الكترونيك تعامل رسانه‌اي بيشتري با مخاطب داشته باشد. چرا كه شهر الكترونيك يك شهر واقعي است با كليه خصوصيات رايج در ان كه فقط ارتباطات و تعاملات اجتماعي و تامين بخش عمده‌اي از نيازهاي روزمره به عهده فناوري جديد ارتباطي قرار دارد. و به همين علت است كه اين شهر واقعي نياز بيشتر به توجهي جدي در حوزه سلامت دارد و اين موضوع را عدم كنترل مناسب بخش اطلاع‌رساني و آموزش بخصوص در فضاي وب پررنگ‌تر مي‌نمايد. زيرا در خوش‌بينانه‌ترين حالات نيز ما شاهد حضور و خودنمايي افرادي در محدوده اينترنت هستيم كه با اطلاعات غير علمي و تجربي و گاها مضر خود؛ سلامت كاذب را به شهروندان القاء كرده و گاها از اين وادي سوء استفاده تجاري نيز مي‌نمايند كه اگر در كنار آن تبليغات مستقيم و غير مستقيم شركت‌هاي ضد سلامت مانند توليد كنندگان محصولات دخاني را در نظر بگيريم، به فضايي مي‌رسيم كه تداخلات اطلاعاتي و تعاملاتي تعريف نشده در ميان شهروندان شهر الكترونيك و دولت‌ها و شركت‌ها ضد سلامت بخش خصوصي سلامت محور در حال بسط و گسترش و پويايي است و از اين معجون الكترونيك سلامت محور چه كسي سود مي‌برد و چه كسي زيان مي‌بيند شايد بيشتر از هر چيز مربوط باشد به اجراي صحيح و اصولي اقدامات زير بنايي در بخش سلامت شهر الكترونيك توسط بانيان آن يعني دولت الكترونيكي و با كمك فناوري نوين اطلاعاتي و مخابراتي در اختيار قرار داد شده. نگاهي متفاوت به پزشكي الكترونيك تله مديسين يا پزشكي از راه دور به انتقال داده‌ها از طريق فناوري الكترونيك اطلاق مي‌گردد و در واقع يك ارتباط مناسب و كاربردي بين مهندسي علوم پزشكي است كه در آن مسئولين سلامت شهر قادرند با فناوري نوين سطح سلامت جامعه را بالا برده و در حد مطلوب حفظ نمايد. پزشكي الكترونيك يا به تعبيري همان تله مديسين كه قدمتي در حدود يك قرن دارد ابتدا توسط سازمان‌هايي مانند ناسا و جهت مصارف محدود و اختصاصي مانند مشاوره پزشكي براي فضانوردان مطرح شده بود. ولي در شكل جديدتر و همه‌گير آن را حدود دو دهه قبل دوباره شكل گرفته و در مواردي مانند آموزش پزشكي و مسائل مرتبط با بهداشت تا مشاوره‌هاي پزشكي و در نهايت جراحي از راه دور را شامل گرديده است. بنا بر اين تعريف مناسب و نوين تله مديسين را واژه سلامت الكترونيك به عنوان جايگزين مي‌تواند پاسخگو باشد كه فرآيندي الكترونيكي و ارتباطي است و شامل كليه روش‌هاي پيشگيري باشد كه فرآيندي الكترونيكي و ارتباطي است و شامل كليه روش‌هاي پيشگيري تشخيص و درمان بيماري‌ها مي‌باشد كه در شكل مبسوط و مستند آن لازمه شهر الكترونيك سلامت مدار آرماني مي‌باشد. بنابراين اين واژه پزشكي الكترونيكي جاي خود را در آرمان شهر الكترونيكي به سلامت الكترونيكي داده و واژه‌اي است كه معناي واقعي خود را به صورت يك مفهوم گسترده از ابتداي هزاره سوم پيدا كرده كه نه تنها سلانت در اينترنت را شامل مي‌شود بلكه تمامي موارد مرتبط به رايانه و پزشكي را نيز شامل شده و لحاظ مي‌كند كه مانند هر فناوري نويني اين‌گونه ارتباط پزشكي نيز مي‌تواند داراي خطا بوده و نيز مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار گيرد لذا رجوع به اين مراجع و استفاده از آن توسط شهروند شهر الكترونيك سلامت محور مي‌بايست در يك چارچوب باشد و به هر سايت و مرجعي براي اطلاعات رجوع نشود. موضوعي كه امروزه راجع به دخانيات شاهد آن هستيم و هر جستجوگر سلامتي را در محيط مجازي دچار سردرگمي مي‌كند. نداشتن متولي و حضور كم سويه مراجع و مجامع دانشگاهي و معتبر در اين موضوع نيز جذابيت و پر مخاطب بودن سوژه باعث شده تا همگان به خود اجازه اظهار نظر داده و گاها با سخنان غير كارشناسانه موضوع دخانيات را در جامعه الكترونيك سلامت محور بغرنج‌تر و غير قابل حل‌تر نمايد و اين در حالي است كه پيگيري اين مراكز مجازي در صورت اشتباه اطلاع رساني در اكثر اوقات غيرممكن و بي‌نتيجه است. لذا ما براي استفاده بهينه از تله مديسين به عنوان يك فناوري كارا در شهر الكترونيكي مي‌بايست به يك افزايش تلاش و فعاليت دوسويه متوسل شويم. هم همكاري اساتيد در توليد يك پروژه مدرن براي عرضه به سرويس گيرندگان و هم بالا بردن زير ساخت‌هاي فني و مخابراتي و توجه بيشتر به اين مهم يعني موضوع سلامت الكترونيك و به طور اختصاصي دخانيات در نظر گرفته شود. بهينه‌سازي اطلاع‌رساني شهر الكترونيك سلامت محور يك نياز غيرقابل انكار رويكرد جهاني از دو دهه قبل به سمت اطلاعاتي شدن جوامع بوده است و جوامعي پيشرفته محسوب مي‌شوند كه در توليد و تبادل اطلاعات داراي فناوري به روز باشند. ولي در اين بين موضوعي كه كمتر به آن توجه شده اطلاع‌رساني در حوزه سلامت مي‌باشد. موضوعي كه غفلت از آن توسط دولت‌ها علاوه بر آسيب‌هاي جبران‌ناپذير به بدنه اجتماعات شهرهاي الكترونيك، محيطي مساعد براي شركت‌هاي ضد سلامت مانند كارخانه‌هاي توليد دخانيات را فراهم مي‌آورد تا با استناد به ناآگاهي گروه‌هاي هدف خود نيازهاي آنان را به گونه‌اي تغيير دهند كه مصرف مواد زيان‌باري مانند الكل و دخانيات را به عنوان ضرورتي براي زندگي خود بدانند. براي مثال جذابيت با كشيدن سيگار و يا تمركز با مواد مخدر و قدرت و شادي با الكل از قبيل القائات مي‌باشد كه به طور كاذب نيازهاي يك شهروند را توسط امكانات فناوري اطلاعات هدف قرار مي‌دهد. آنها خلا اطلاع‌رساني سلامت محور را كه يكي از وظايف دولت‌ها در شهر الكترونيك است را با اطلاعات ضد سلامت جايگزين كرده و از آن بهره ناسالم تجاري و تبليغي خود را با هدف سودجويي مي‌برند. چرا كه فناوري اطلاعات اين امكان را به آنان داده و كمك مي‌كند تا سريع‌تر به اهداف خود برسند كه اين مسئله نماد واقعي شارلاتانيزم الكترونيكي يا به عبارتي انحراف اطلاعات سلامت مدار شهروندان به قصد سودبري در سطح مجازي مي‌باشد و موضوعي كه توجه جدي‌تر دولت الكترونيك را مي‌طلبد. البته اين بدان معني نيست كه دروازه فناوري نوين را بسته و به واسطه بدون مرز و غير قابل كنترل بودن از آن استفاده نكني. چرا كه فناوري اطلاعات موضوعي نيست كه به يك‌باره اختراع شده باشد و در جامعه ورد مصرف قرار گيرد. بلكه حقيقتي است كه بر اساس نياز افراد يك جامعه خود را نشان داده و نمو يافته و در هر صورت خواه ناخواه در جامعه اجرا و پخش مي‌گردد و اگر هم اكنون به اين مسئله و شرايط ظهور و اصلاح سلامت مدار آن توجه نشود در فردايي نه چندان دور آن را با عوارض و عواقب منتجش بناچار به پذيرش هستيم. تعامل خانواده و شهر الكترونيك خانواده به عنوان واحد كاربردي شهر الكتروينك هدف ارائه خدمات شهري مي‌باشد كه با مراجعه به سايت‌ها و پورتال‌هاي شهر الكترونيك نيازهاي خدماتي خود را تامين مي‌كند از جمله اين ضروريات مقوله سلامت مي‌باشد. اين مهم افزايش مهارت خانواده به ويژه والدين را مي‌طلبد. در عين سرپرستان خانواده مي‌بايست علاوه بر آشنايي با نحوه كاربردي رسانه‌هاي الكترونيك و تعامل با دنياي مجازي، با آسيب‌هايي كه احتمال دارد فرزندان آنها را در اقيانوس عظيم اطلاعات غرق سازد آشنا گردند و طرق مقابله با آن را بطور كامل بدانند. چرا كه فناوري شهر الكترونيك محاسن و معايب خود را داشته و شهروندان از اين قبيل شهرها بايد به روش‌هاي استفاده از محاسن و اجتناب از عوارض و معضلات آن مسلط باشند. اين موضوع به خصوص در كشورهاي در حال توسعه از



قیمت: تومان


دیدگاهتان را بنویسید